A bírósági ügyvitel szabályairól szóló rendelet határozza meg a bírósági ügykezelés szervezetére és módjára vonatkozó legfontosabb szabályokat, például az ügyfelek számára nyitva álló irodák feladatait, a beadványok előterjesztésének rendjét, a tárgyalási jegyzékre vonatkozó szabályokat, a bírósági ügycsoportokat, a soron kívüli eljárás elrendelésének szabályait, a bírósági iratok kézbesítésének szabályait, valamint az ügyek befejezésének érdemi és ügyviteli módjait.
A bíróságokon a beadványok átvételét, az ügyfelek tájékoztatását, a kezelt iratok vonatkozásában az iratbetekintés lebonyolítását és az iratmásolatok kiadását a kezelő-, tájékoztatási vagy ügyfélszolgálati iroda, a levéltári őrzés előtt a bírósági és közjegyzői iratok őrzését, az őrzött iratok vonatkozásában az iratbetekintés lebonyolítását és az iratmásolatok kiadását az irattár, a szóban előadott nyilatkozatok nyomtatványon vagy jegyzőkönyvben történő rögzítését pedig az ügyfélsegítő végzi. E szervezeti egységek félfogadási rendjét a bíróság elnöke határozza meg és a félfogadási rendet a bíróság épületében vagy a bíróság honlapján közzé kell tenni.
A beadványokat félfogadási időben a kezelő vagy tájékoztatási irodákban lehet átadni vagy félfogadási időn túl hivatali időben a bíróság bejáratánál elhelyezett zárt gyűjtőszekrényben lehet elhelyezni. A beadvány előterjesztésekor az iroda a beadványt és mellékleteit érkeztető bélyegzővel látja el, melyen fel kell tüntetnie a bíróság megnevezését, az érkezés dátumát, a mellékletek számát, az illeték összegét és – ha már ismert – a bírósági ügyszámot is. A beadvány személyes benyújtásakor az iroda ügyintézője a beadvány nyilvánvaló hiányosságára felhívhatja az ügyfél figyelmét. Az átvett beadványokat be kell vezetni a lajstromba.
Az iratbetekintés megkezdése előtt az iroda köteles az ügyfél személyazonosságát és az üggyel való érintettségét ellenőrizni, mert iratbetekintés csak az eljárások jogszabályban meghatározott résztvevőinek, a jogszabályban meghatározott iratok vagy iratrészek vonatkozásában biztosítható. Ugyanez vonatkozik az ügyekről szóló felvilágosításra is, melyet szintén az irodák biztosítanak. Annak, aki nem az érintett eljárás résztvevője, a bíróság elnöke adhat engedélyt az iratok megismerésére a kérelmező jogi érdekének vizsgálatát követően. A Bírósági Elektronikus Tájékoztatási és Figyelmeztetési Rendszer a jogi képviselőknek és a védőknek biztosít hatékony lehetőséget az iratok érkezéséről való gyors tudomásszerzésre. A rendszer használatához regisztráció szükséges. Az iratmásolatokat az irodavezetőnél kell megrendelni. Az iratmásolat kiadásának időpontját szintén az irodavezető határozza meg.
A tárgyalási napra kitűzött ügyekről tanácsonként (bíránként, titkáronként) tárgyalási jegyzéket kell készíteni, melyen meg kell jelölni a kitűzött ügyek sorszámát, a bírósági ügyszámot, az ügy tárgyát, a tárgyalás időpontját, az esetleges ügyészségi ügyszámot és a peres felek, illetőleg a terhelt vagy eljárás alá vont személy nevét. Több felperes, alperes vagy terhelt, feljelentő, eljárás alá vont személy esetén elegendő az első helyen megnevezett nevét és társainak számát feltüntetni. A büntető tanács tárgyalási jegyzékén azt is fel kell tüntetni, hogy a tanács a kitűzött ügyben tárgyalást vagy nyilvános ülést tart-e. A tárgyalási jegyzék egy példányát a tárgyalások megkezdése előtt a tárgyalóterem ajtaja mellé vagy ajtajára kell kifüggeszteni.
A bírósági ügyeket az eljárásokban alkalmazandó anyagi és eljárásjogi szabályok alapján ügyszakokba, az ügyszakokon belül pedig ügycsoportokba kell sorolni. Ügyszak például a büntető, szabálysértési, polgári, munkaügyi, közigazgatási ügyszak, melyeken belül például a peres, a peren kívüli, a fellebbezett, stb. ügyek csoportját lehet megkülönböztetni. Az ügyszakok és ügycsoportok szerinti besorolásnak az ügyek osztályozása és szétosztása érdekében van jelentősége. Az ügyelosztás azt határozza meg, hogy az adott ügyet melyik tanács, bíró, bírósági titkár vagy bírósági ügyintéző intézi. Az ügyelosztásnak számos szempontja közül leggyakoribb az ügy tárgya szerinti szakosodás vagy az érkezési sorrend. A jelentős leterheltséggel működő bíróságokon az automatikus ügyelosztás is bevett gyakorlat. A bíróság elnöke, illetve az ügyelosztásra jogosult más bírósági vezető az ügy intézésével másik tanácsot (bírót) is megbízhat az egyenletes munkateher biztosítása vagy az ügyhátralék feldolgozása érdekében.
Az ügyek besorolása határozza meg a bírósági ügyszámot is, hiszen a bírósági ügyszámból következtetni lehet arra, hogy az adott ügy melyik ügyszakba és melyik ügycsoportba lett besorolva. A bírósági ügyszám az eljáró tanács (bíró, bírósági titkár, stb.) számából és betűjeléből, az ügy sorszámából és az ügy érkezésének évszámából áll. Az eljáró tanács száma és betűjele az ügyelosztási rendben megtalálható. A tanács betűjele utal az ügyszakra és az ügycsoportra. Az ügy sorszáma évenként meghatározott sorszámtól újraindul. A sorszámból szintén lehet következtetni az ügyszakra.
A soronkívüliség az ügynek a rendes ügymenetből történő kivételét jelenti. A soron kívül intézendő ügyben – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – minden intézkedést haladéktalanul kell megtenni. A jogszabályon alapuló soron kívüli ügyintézés a bírósági eljárás egész tartamára irányadó. A bíróság elnöke által elrendelt soron kívüli ügyintézés pedig az adott bíróság előtti eljárás tartamára vonatkozik azzal, hogy az eljárás jogerős befejezését megelőzően elrendelt soronkívüliség a jogerőt követő eljárásra nem terjed ki. A bíróság elnöke kérelem nélkül hivatalból akkor rendelheti el egy ügy soron kívüli intézését, ha ahhoz kiemelkedően fontos társadalmi, igazságügyi, illetve közérdek fűződik; ha az ügy tárgya az állampolgárok széles körét érintő kérdés; vagy ha a gyermekek jogait, illetve kiskorú ügyfél fontos érdekét érinti az ügy. Soronkívüliség iránti kérelmet az ügyfél is előterjeszthet, melyről a bíróság elnöke például a kérelmező személyi körülményei, az ügy tárgya és jellege, vagy a bíróság működésében felmerült objektív ok figyelembevételével dönt.
A papír alapú bírósági iratokat általában posta útján, külön szabályok szerint, a fogvatartott személy részére pedig a fogvatartást foganatosító szerv parancsnoka útján kell kézbesíteni. A bíróság azokat az iratokat, melyek átvételéhez joghatály fűződik, vagy melyek átvételének igazolására szükség van, tértivevénnyel postázza. A címzett a neki szóló iratot – személyazonosságának igazolása és az átvétel tényének elismerése után – a bíróságon is átveheti.
A bírósági ügyek befejezésének két típusa van: az egyik az érdemi, a másik a nem érdemi befejezés. A befejezés típusának két szempontból van jelentősége. Az egyik szempont, hogy az ügy érdemi befejezése esetén a bíróság az ügy tárgyában véglegesen dönt, mely döntés jogerőre emelkedése (véglegessé válása) után azonos felek között, azonos tényállás alapján, azonos jog iránt új eljárás nem indítható, szemben az ügy nem érdemi befejezésével, melyet követően a befejezett eljárás általában folytatódhat vagy újraindítható. A másik szempont szerint, ha a bírósági ügy nem érdemi befejezését követően folytatódik vagy újraindul, akkor új ügyszáma lesz függetlenül attól, hogy az új ügyiratszámon folytatódó eljárást előzményével együtt kell kezelni. A bírósági ügy nem érdemi (ügyviteli) befejezését jelenti például a keresetlevél visszautasítása, az eljárás felfüggesztése, szünetelése, félbeszakadása vagy megszüntetése, az ügyek egyesítése, az ügy áttétele, ha magánvádas büntetőügyben az elkövető felkutatása érdekében a bíróság nyomozást rendel el, vagy ha a bíróság a keresetlevelet az elsőfokú közigazgatási hatósághoz küldi vissza.
Az elektronikus kapcsolattartás és a speciális ügyszakok ügyvitelére további speciális szabályok vonatkoznak.